16 Aralık 2009 Çarşamba

İYİ BİR ARAYÜZ TASARIMI İÇİN 12 İPUCU

Daha önce bu blogda web uygulamaları geliştirirken arayüz tasarımında dikkat edilmesi gereken noktaları yazmıştık. İşte yazının ikinci bölümü.

1. Önemli değişiklikleri vurgulayın



Web sitenizde çok fazla animasyon kullanmak hem kullanıcıyı yorar hem de sitenizin kullanım hızını azaltabilir. o nedenle bu animasyon ve şekilli bölümleri gerekli yerlere saklamakta fayda var.
Bu gerekli yerlerden birisi ise kullanıcının kendi içeriklerini girdikleri alanlardır. ziyaretçileriniz bir sayfaya bir yazı veya yorum eklediklerinde ve ya seçenekler arasından birisini işaeretlediklerinde, durumun site tarafından algılandığından emin olmak isterler. bu işi ajax kullanarak yapabilirsiniz. 


Örneğin yeni girilen yorumun ve bir seçeneğin rengini değiştirerek vurguyu artırabilir, kullanıcıyı tatmin edebilirsiniz

2. Klavye kısayolları sitenizde de kullanılabilsin




web uygulamalarında birkaç yıldır görmeye başladığımız sürükle-bırak gibi özellikler aslında masaüstü uygulamalardan web’e aktarılan özelliklerdir. bu gibi özellikler hem kullanıcının işini hızlı yapmasını sağlar hem de sitenize profesyonel bir görünüm kazandırır.
bu gibi özelliklere klavye kısayollarını da eklemeyi unutmayın. Google Spreadsheets, MobileMe gibi siteler zaten klavye kısayollarının kullanılmasına izin veriyorlar. klavye kısayollarında en basit uygulanabilecek olanlar, ileri -geri tuşları, kopyala-yapıştır fonksiyonları, yeni belge oluşturma gibi seçeneklerdir.

3. Kullanıcı üyeliğini upgrade edebilsin




Aslında başlıktan da herşey anlaşılıyor. amaç sitenize üye olan kullanıcılara upgrade seçeneği sunabilmeniz. yani kullanıcı kendi profilini ve bilgilerini hiç değiştirmeden hesabını örneğin basic’ten pro’ya çevirebilmeli. bu seçenek hem size hem kullanıcılarınıza avantajlar sağlayacağından ihmal etmeyin.


4. Sunduğunuz özelliklerin reklamını yapın




Kullanıcılarınız büyük bir ihtimalle sitenizde sunduğunuz bütün özellikleri bilmiyorlardır. kullandıkları bölümlerde de tam olarak yetkin olmayabilirler.


Bu durumda size düşen Sitenizdeki uygulamaların reklamını yapmaktır. bu iş için genellikle sidebar tercih ediliyor. hazırladığınız reklamların çekici, kısa ve öz bilgi içerdiğinden emin olun.

5. Renkleri iyi kullanın




Sitenizdeki özellikleri bir liste şeklinde sunduğunuzu düşünün. bu durumda listeye bakan kişi aradığını hemen bulamayacaktır doğal olarak. aynı şekilde kullanıcılarınız da sitenizde oluşturtukları bölümleri daha açık ve seçik görebilmek isterler. bu iş için renkleri kullanabilirsiniz.


Örneğin bir posta kutusunda o gün gelen mesajlar farklı renkte, son bir haftadakiler farklı renkte, daha eskiler farklı renkte sunulabilir. ya da kategorilere göre renkler belirlenerek dosyalar bu şekilde sıralanabilir. seçim size kalmış.

6. Kişiselleştirme seçenekleri sunun




Kullanıcılarıza mutlaka kişiselleştirme seçenekleri sunun. her kullanıcı sizin belirlediğiniz ayarları ve renkleri tercih etmeyebilir. sadece bu nedenle kullanıcı kaybetmek istemiyorsanız yapmanız gereken özellikle renk ve yazı tipleri gibi basit konularda seçenek sunmak olmalıdır. aynı şekilde sayfanın yerleşimini de kullanıcılarınız ayarlayabilirler, iyi olur.


7. Yardım mesajlarınız göz alıcı olsun






Sitenizdeki servislerin kullanımı ile ilgili verdiğiniz yardım hizmeti veya sitenizin çeşitli alanlarında yayınladığınız ipuçlarını göz alıcı şekilde tasarlayın. kullanıcınızı fazla yazı ile boğmayın, önemli bölümlerde vurguyu artırın.

8. Önemli uyarı ve mesajları doğru hazırlayın




Web sitesi kullananlar bazen hata mesajları ile veya uygulamaların yanlış kullanılmasından kaynaklı bazı durumlarda farklı mesajlar alabilirler. size düşen bu mesajları doğru hazırlamak olmalı. örneğin bir hata mesajı hazırlarken, bu alanı farklı bir renk ve yazı biçiimi ile sunmanız daha doğru olacaktır.


Diğer yandan bu tür mesajlarda mesaj alanı içerisine gerekliyse bir buton koymanız da olumlu sonuç verir. örneğin bir tik ikonu işlemin başarı ile yapıldığını temsil eder ve bu tür ikonları gören kullanıcı sorun olmadığını veya sorunla karşılaştığını birşey okumasına gerek kalmadan farkeder.

9. Sekmeler önemli




Sekmelerin çok da eski olmayan bir tarihi var ancak çok sevildikleri kesin. son dönemlerde birçok sitenin ana menülerini sekmeler şeklinde dizayn ettiklerini görüyoruz.



Sekme mantığında sayfanın sadece belili bir bölümü sekmeler için ayrılabiliyor ve sayfadan bağımsız olarak bu alanlar kullanılabiliyor. bu noktada ajax yine öne çıkıyor. sekmeleri yerleştireceğiniz yer de bir o kadar önemli. o nedenle bu yöntemi sitelerinize monte ederken hem yerini iyi belirleyin hem de sekmeleri gerekli, yani işe yarar bir yerde kullandığınızdan emin olun.

10. Pop-up pencere altında yarı saydam zemin




Siteniz içerisinde herhangi bir linke tıklandığında pop-up bir pencere açılacaksa bu pencereyi ana sayfadan soyutlamak için zemini yarı saydam hale getirebilirsiniz. bu yöntem hem göze hoş gelir hem de kullanıcıyı asıl ilgilenmesi gereken noktaya odaklar. bu yöntemi kullanmaya özen gösterin.

11. Slaytshow’lar ve parıldayan pencereler




Bazı siteler içerikleri gereği çok fazla fotoğraf içerirler. her bir fotoğraf tıklandığında farklı bir pencere açılması artık eskiyen bir yöntem. yeni teknik ise fotoğrafa tıklanıldığında fotoğrafın öne çıkması ve zeminin kararması. bu yöntemi kullanırken fotoğrafın alt veya üst tarafında diğer fotoğrafları görmek için ileri geri butonları ve istenilirse kullanılmak üzere slayt gösterisi başlatma butonu yerleştirmeyi unutmayın.

12. Üyelik formlarını abartmayın




Sitenize üye omak isteyen kişi bu işlemi çok uzatmak istemez. aynı şekilde ilk defa kullanacağı bir uygulama için çok fazla bilgi vermek de istemez. o nedenle üyelik formunuzun kısa ve sadece gerekli bilgilerden oluştuğuna emin olun. bazı sitelerin sadece isim ve e-posta adresi istediklerini unutmayın.

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder